De Centrale Cliëntenraad (CCR) van ActiVite behartigt de belangen van onze cliënten op organisatieniveau. De CCR denkt mee met de Raad van Bestuur over het welzijn van de bewoners van onze huizen en van de cliënten die thuis zorg krijgen. Cees Onderwater is voorzitter van de Lokale Cliëntenraad (LCR) van Hussonshoek en lid van de CCR: “Met elkaar passende zorg vorm geven. Daar kunnen wij een brug in slaan.”
“Na coronajaar ’22 ging het in ’23 eindelijk weer vooral over de zorg zelf. Dat ervoer ik ook in de huiskamer van Hussonshoek waar mijn moeder woont. Daar hoorde je weer positieve geluiden. Je merkt dat er meer rust is in de organisatie. De leden van het managementteam en de Raad van Bestuur zijn steeds zichtbaarder in de organisatie en komen vaker op de locaties. Dat wordt enorm gewaardeerd. Daarbij zijn de maatregelen van de Raad van Bestuur en de effecten van het programma “Waardigheid en trots op locatie” voelbaar.” Bij dit programma van het ministerie van VWS kregen de verpleeghuizen de kans om door middel van een scan te zien waar zij de zorg kunnen verbeteren en hulp om die punten aan te pakken. ActiVite deed hieraan mee en heeft dit succesvol afgerond.”
Passende zorg
“De LCR’s van onder andere Hof van Alkemade en Hussonshoek zijn samen met de teammanagers begonnen met het organiseren van familie-avonden. Bijvoorbeeld over passende zorg en familieparticipatie, een belangrijk en actueel thema. We weten allemaal dat de ondersteuning van familie hard nodig is, ook na opname in een verpleeghuis. Veel familieleden zijn bereid en hebben ook de behoefte om betrokken te zijn bij de zorg voor hun naaste. Maar hoe geef je dat op een goede manier vorm? Wat kunnen en mogen zorgmedewerkers en familieleden van elkaar verwachten? Dat is voor iedereen nog zoeken. De familie-avonden helpen om passende zorg bespreekbaar te maken en te praten over de vragen die er zijn. De brug slaan tussen familie en medewerkers, daar speelt de LCR een belangrijke rol in.”
Zorgen overbrengen
“De CCR heeft een uitstekende relatie met de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht. We communiceren in alle openheid en kwetsbaarheid met elkaar. We zijn samen door een roerige tijd gegaan en het is fijn om te zien dat er nu zo’n positieve basis ligt. Als er bij familie en naasten zorgen zijn, dan brengen we die over. Bijvoorbeeld over de nieuwe voedingsleverancier. Die is heel zorgvuldig gekozen, na proefavonden en uitgebreid overleg. Bij sommige familieleden heerste daarna de angst dat bewoners nu magnetronmaaltijden voorgeschoteld zouden krijgen. Of dat koken door familie niet meer toegestaan zou zijn. Die geluiden brengen we in en daar wordt dan ook iets mee gedaan.”
Gehoord en gezien
“Een ander voorbeeld is de evaluatie van het nieuwe concept voor het wassen van kleding van bewoners dat in ’22 geïntroduceerd is. De evaluatie van de leverancier vonden we als CCR niet afdoende. Daarom hebben we zelf een nieuwe evaluatie uitgerold waarmee we familie echt de gelegenheid geven om aan te geven wat ze van ‘Mijn Waslijn’ vinden. De Raad van Bestuur steunde ons daarin. Als LCR en CCR worden we gehoord en gezien. Verenigd zijn helpt en maakt dat we echt toegevoegde waarde hebben.”