Beeldzorg: een win-winsituatie voor iedereen

26 maart 2024

Petra is verpleegkundige bij ActiVite en verleent beeldzorg aan cliënten, zo ook aan Sanny. Beiden vertellen ze vanuit eigen perspectief waarom beeldzorg zo goed voor hen werkt.

Petra Huurman, beeldzorgverpleegkundige bij ActiVite

“Het is even schakelen, als je eerst zorg verleende in de wijk en dat nu vanachter je beeldscherm doet. Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met beeldzorg, dacht ik ook: zorg verlenen via de computer, hoe kan dat nou? Maar het werkt echt!” Petra geeft graag voorbeelden waarbij beeldzorg goed werkt: “Wij hebben veel cliënten met dementie die hulp nodig hebben bij hun dagstructuur. Omdat we bij beeldzorg geen reistijd hebben, kunnen we altijd op een vast tijdstip bellen. Dat is vooral handig als iemand wordt opgehaald om naar de dagbesteding te gaan, want dan moet die persoon wel aangekleed en klaar zijn. Omdat we beeldbellen, kunnen we zien of iemand zich ook daadwerkelijk heeft aangekleed. Hetzelfde geldt voor het controleren of een cliënt zijn of haar medicatie genomen heeft. Via beeldbellen kan iemand het lege medicijnzakje laten zien. Dat werkt prima. Beeldbellen is ook fijn voor cliënten die liever geen zorgverleners over de vloer willen. Of voor cliënten die niet meer thuis hoeven te blijven om toch thuiszorg te krijgen. Zo hebben we ook Sanny in zorg die vanwege zijn diabetes eerst volledig fysieke zorg kreeg en nu alleen nog beeldzorg.”


Zorghart blijft kloppen

Petra werkte jaren als verzorgende in de wijk, tot ze tijdens haar werk een zwaar verkeersongeval kreeg. Door dit ongeluk kon zij niet terug in haar baan in de wijk. “Ik was onzeker over wat ik nog wél kon. Toen nodigde een collega mij uit om eens te komen kijken bij beeldzorg. Ik ontdekte dat ik via het scherm weer contact kon hebben met cliënten. Ik heb echt een zorghart dus voor mij was dit een uitkomst! Ik durf wel te zeggen dat het mijn herstel ten goede is gekomen dat ik terug de zorg in kon. Ik doe nu het werk dat ik al deed, alleen op een andere manier. Iemand instrueren op afstand lukt veel beter dan ik in eerste instantie dacht. Cliënten kunnen bijvoorbeeld met mijn hulp zelf een pomp aansluiten en ik controleer de aansluiting op afstand. Vanuit je ervaring in de wijk weet je via beeldzorg veel voor elkaar te boksen.”

Winst voor iedereen

“Beeldzorg is in mijn ogen een win-winsituatie: omdat wij bij beeldzorg zorg overnemen van medewerkers in de wijk, kunnen zij meer tijd besteden aan zorg waarvoor ze echt fysiek aanwezig moeten zijn. Zoals helpen bij medicatie en bij het wassen en aankleden. Het is ook winst dat mensen die – net als ik – niet meer in de wijk zorg kunnen verlenen, via beeldzorg toch aan de slag kunnen blijven. Met alle personeelstekorten is dat hard nodig. Sommige cliënten willen zelfs alleen nog maar beeldzorg, het wordt een steeds meer vertrouwd beeld. Ik geloof dat beeldzorg in de toekomst alleen maar belangrijker wordt.”


Sanny Jol, beeldzorgcliënt bij ActiVite

“Elke ochtend sta ik om tien voor acht op. Ik leg mijn medicijnen klaar en dan word ik tussen acht uur en kwart over acht gebeld via de speciale tablet door Linda of Petra van het beeldzorgteam. Samen stemmen we dan de hoeveelheid insuline af die ik moet nemen en die spuit ik dan ter plekke terwijl zij meekijken. Zij checken ook of ik nog voldoende medicatie in huis heb. Het is net alsof er iemand bij je thuis is, alleen praten we nu via de tablet. Soms werkt mijn glucosesensor even niet goed en dan komen de metingen niet door. Bij beeldzorg is dat geen punt: de medewerker belt eerst met een andere cliënt en belt mij daarna terug. Dat is hartstikke efficiënt. Bij fysieke zorg kan dat niet. Die persoon moet dan hier blijven wachten tot de sensor
weer werkt. Zonde van de tijd toch? Beeldzorg is overigens net zo gezellig als fysieke zorg. We lachen veel met elkaar.”

Uit beeld, in beeld

“Voor mij heeft beeldzorg verschillende voordelen. Het lekkere vind ik dat de medewerkers van beeldzorg altijd op dezelfde tijd bellen. Bij zorg aan huis is dat wel eens anders. Daar loopt het nog wel eens uit waardoor je moet wachten. En je hoeft er ook niet tiptop uit te zien als je gaat beeldbellen. Je trekt een T-shirt aan en klaar ben je. Sowieso vind ik dat beeldzorg veel meer privacy biedt. Ik ben jong en er blijft wel eens iemand slapen hier. Met beeldbellen blijft diegene letterlijk uit beeld en dat vind ik wel prima. Een ander groot voordeel is dat ik kan gaan en staan waar ik wil en toch zorg kan krijgen. Ik ga bijvoorbeeld regelmatig naar mijn ouders als zij op de camping staan. De tablet neem ik mee en dan gaat de zorg elke ochtend gewoon
door. Ideaal.”

Makkelijke tablet

“Beeldzorg werkt trouwens supermakkelijk. Je krijgt een tablet van Compaan en dat apparaat is al helemaal ingesteld als je ‘m krijgt. Voor het beeldbellen hoef je zelf niets te doen. Je wordt namelijk op de afgesproken tijd gebeld. Je hoeft dan alleen maar op een knop te drukken om het beeldbellen te starten, net als bij je gewone telefoon.”

Meer weten over beeldzorg? Op deze pagina vind je meer informatie.

Zorg nodig?
Voor al uw vragen over zorg, gezondheid en welzijn kunt u ons bellen of mailen
Bel (071) 516 14 15