Betere wondzorg dankzij wondapp

De invoering van de wondapp Ekare-InSight maakt nieuwe samenwerkingen en behandelingen in de thuissituatie op het gebied van wondzorg mogelijk. Nanouk Alma is wondconsulent en werkt door middel van deze app veel samen met onder meer Alrijne Ziekenhuis: “Ik vind het heel bijzonder dat ActiVite daarin met Alrijne voorop loopt. De manier waarop we het georganiseerd hebben is heel vooruitstrevend en de kennis en het niveau van samenwerking zijn hoog.”

“Wat je momenteel veel ziet met dit type gespecialiseerde zorg, is dat we proberen die zoveel mogelijk thuis te geven. Gespecialiseerde diagnostiek en aanpak van onderliggende problemen zoals dichte bloedvaten in het ziekenhuis, maar zodra dat kan terug naar de eerste lijn. Voor de cliënt is dat fijn; die hoeft niet steeds meer naar het ziekenhuis toe. En ook de zorgverzekeraar is er blij mee, want het is financieel aantrekkelijk. Als wondconsulent kan ik in veel gevallen zorg van hetzelfde niveau als in het ziekenhuis leveren, ook doordat we via de app informatie goed kunnen delen.”

 

De wondapp

De app heeft het werk van Nanouk en haar collega’s erg veranderd. Ten goede: “Er zijn eigenlijk drie functies van de app. De eerste is dat alle verpleegkundigen iedere week foto’s maken van de wond en die in de app uploaden. Zo kan ik op afstand monitoren hoe het gaat. De foto’s die wij als wondteam zelf maken, zijn zelfs nog gedetailleerder: dat zijn 3d-beelden die kunnen worden omgezet naar een grafiek. Zo krijg je een objectief beeld van de situatie. Het maakt overleggen en adviseren makkelijker en is ook fijn voor de cliënt: als hij of zij het gevoel heeft dat er maar geen schot in de zaak zit, kan ik met de app laten zien hoeveel we al hebben bereikt met elkaar.”

Helder

Een tweede voordeel is puur praktisch. Nanouk: “Via de app kunnen we materialen bestellen om de wond te verzorgen. Vroeger ging dat via de huisarts, wat veel tijd kostte. Nu hoeft hij alleen nog maar te worden ingelicht.” Ten slotte levert de app ook veel bruikbare data op: “Vroeger hadden we geen idee hoeveel wonden we hadden of hoeveel cliënten wondzorg kregen. En dus konden we ook niet goed aan de zorgverzekeraar helder maken wat we nou eigenlijk leverden. Met de app kan dat allemaal wél; hoeveel cliënten bieden we wondzorg, hoe lang doen de wonden erover om te sluiten, waar lukt dat niet en welke behandelingen leveren het beste resultaat? Dat is heel verhelderend en kan ook inzichtelijk maken op welk hoog niveau Activite wondzorg levert.”

Samenwerken

De app maakt communiceren met het ziekenhuis ook een stuk makkelijker. Nanouk: “De foto’s uit de app gebruik ik ook in mijn terugkoppeling naar Alrijne en andere ziekenhuizen of artsen. Mijn cliënten hoeven daardoor minder vaak naar de polikliniek en meer zorg kan thuis geleverd worden. Op termijn willen we dat de app gaat werken als een digitaal regionaal wondcentrum, waarbij Alrijne en wij ook helemaal in dezelfde systemen werken. Dat is vanwege de AVG nu nog niet zo gemakkelijk, maar dit zou voor het praktische aspect van ons werk een grote vooruitgang zijn.”

Dankbaar

“Wat ik mooi aan mijn vak vind, is de combinatie tussen techniek en sociale kennis. Natuurlijk moet ik ziektebeelden kennen, weten hoe bloedvaten lopen en welke producten waarvoor geschikt zijn. Maar het sociale stuk, het omgaan met mensen is ook heel belangrijk. Als je op een prettige manier mensen verder helpt, zélfs als je ze pijn doet, zorgt dat voor veel positiviteit. We maken echt het verschil als mensen minder pijn hebben, geen bloed meer verliezen of hun wond niet meer ruiken. Mensen zijn vaak heel blij met mij, hoe leuk is dat?”

Bekijk ook:

Meer nieuws