Al in 2018 deed ActiVite een pilot met slim incontinentiemateriaal. Bij dit materiaal geeft een app aan, wanneer een bewoner verschoond moet worden. Naoual is vanaf het eerste uur betrokken bij dit project, ook toen deze innovatie in 2020 definitief werd ingevoerd bij ActiVite. Haar ervaring: “Ik merk dagelijks dat het voor de bewoner én voor mij en mijn collega’s iets oplevert.”
Als aandachtsvelder incontinentie zijn verpleegkundige Jolanda en verzorgende Naoual de kartrekkers van deze zorg in locatie Hussonshoek in Woubrugge. Hier wonen 24 mensen met dementie. Als er problemen zijn rondom het slimme incontinentiemateriaal, maken zij dat het wordt opgelost. Daarnaast beslissen ze mee of een bewoner in aanmerking komt voor het slimme incontinentiemateriaal. Jolanda: “Niet iedereen is namelijk geschikt hiervoor. Mensen die door hun dementie bijvoorbeeld steeds de clip van het incontinentiemateriaal trekken, of het materiaal zelf stuk scheuren, kunnen beter het ‘oude’ materiaal gebruiken.”
Teamwork
“Samen beslissen we dus wie in aanmerking komt voor het slimme inco,” gaat Jolanda verder. “Eerst gaan we dan in gesprek met de familie uiteraard. Dat doen wij niet zelf, maar vragen we aan de contactverzorgende. Niet alleen omdat hij of zij het vaste aanspreekpunt voor de familie is, maar ook omdat we graag willen dat onze collega’s net zo op de hoogte en enthousiast zijn als wij.” Naoual: “We merken ook dat het initiatief steeds vaker bij collega’s zelf vandaan komt. Zij zien wat het de cliënten en ons oplevert en dragen zelf geschikte kandidaten aan.”
Ervaring
Negen van de 24 bewoners in Hussonshoek maken nu gebruik van deze innovatie. Zij hebben aanzienlijk minder vaak een nat bed of natte kleren. Maar dat is niet het enige voordeel. Jolanda: “We hebben een meneer die voorheen wel twee keer per nacht verschoond moest worden. Nu slaapt hij meestal de hele nacht door, omdat wij hem niet meer preventief hoeven te helpen en hij zich daar ook geen zorgen meer over hoeft te maken. En ook overdag is het fijn als je een cliënt niet hoeft te storen als hij of zij net even lekker met iets bezig is.” Naoal beaamt dat: “De app geeft aan wanneer iemand verschoond moet worden. Maar zelfs wanneer de app op oranje springt, heb je nog zo’n anderhalf uur de tijd. Dat maakt dat je mee kunt bewegen met het ritme van de bewoner en flexibeler bent met je eigen planning.”
Tijdswinst
Comfort en flexibiliteit dus. Maar ook tijdswinst. Naoual: “Het bespaart ons echt veel tijd, zeker als mensen met een tillift moeten worden geholpen. Iedere verschoning die je minder hoeft te doen levert zomaar een kwartier extra tijd op.” Jolanda: “We hebben een bewoner met een beenorthese. Dat is een aangepast kussen dat ervoor zorgt dat het lichaam niet in dwangstand gaat. Iedere verschoning van deze mevrouw kost veel tijd, omdat we haar helemaal uit en in de orthese moeten krijgen. Nu we haar minder hoeven te verschonen, scheelt dat enorm. En voor mevrouw is het natuurlijk helemáál een wereld van verschil.”
Als aandachtsvelder incontinentie zijn verpleegkundige Jolanda en verzorgende Naoual de kartrekkers van deze zorg op locatie Hussonshoek in Woubrugge. Hier wonen 24 mensen met dementie. Als er problemen zijn rondom het slimme incontinentiemateriaal, maken zij dat het wordt opgelost. Daarnaast beslissen ze mee of een bewoner in aanmerking komt voor het slimme incontinentiemateriaal. Jolanda: “Niet iedereen is namelijk geschikt hiervoor. Mensen die door hun dementie bijvoorbeeld steeds de clip van het incontinentiemateriaal trekken, of het materiaal zelf stuk scheuren, kunnen beter het ‘oude’ materiaal gebruiken.”
Teamwork
“Samen beslissen we dus wie in aanmerking komt voor het slimme inco,” gaat Jolanda verder. “Eerst gaan we dan in gesprek met de familie uiteraard. Dat doen wij niet zelf, maar vragen we aan de contactverzorgende. Niet alleen omdat hij of zij het vaste aanspreekpunt voor de familie is, maar ook omdat we graag willen dat onze collega’s net zo op de hoogte en enthousiast zijn als wij.” Naoual: “We merken ook dat het initiatief steeds vaker bij collega’s zelf vandaan komt. Zij zien wat het de cliënten en ons oplevert en dragen zelf geschikte kandidaten aan.”
Flexibel
Negen van de 24 bewoners in Hussonshoek maken nu gebruik van deze innovatie. Zij hebben aanzienlijk minder vaak een nat bed of natte kleren. Maar dat is niet het enige voordeel. Jolanda: “We hebben een meneer die voorheen wel twee keer per nacht verschoond moest worden. Nu slaapt hij meestal de hele nacht door, omdat wij hem niet meer preventief hoeven te helpen en hij zich daar ook geen zorgen meer over hoeft te maken. En ook overdag is het fijn als je een cliënt niet hoeft te storen als hij of zij net even lekker met iets bezig is.” Naoal beaamt dat: “De app geeft aan wanneer iemand verschoond moet worden. Maar zelfs wanneer de app op oranje springt, heb je nog zo’n anderhalf uur de tijd. Dat maakt dat je mee kunt bewegen met het ritme van de bewoner en flexibeler bent met je eigen planning.”
Het moet niet alleen voor ons makkelijker zijn,
maar vooral de cliënt iets opleveren
Tijdswinst
Comfort en flexibiliteit dus. Maar ook tijdswinst. Naoual: “Het bespaart ons echt veel tijd, zeker als mensen met een tillift moeten worden geholpen. Iedere verschoning die je minder hoeft te doen levert zomaar een kwartier extra tijd op.” Jolanda: “We hebben een bewoner met een beenorthese. Dat is een aangepast kussen dat ervoor zorgt dat het lichaam niet in dwangstand gaat. Iedere verschoning van deze mevrouw kost veel tijd, omdat we haar helemaal uit en in de orthese moeten krijgen. Nu we haar minder hoeven te verschonen, scheelt dat enorm. En voor mevrouw is het natuurlijk helemáál een wereld van verschil.”