Het is geen baan voor watjes, vindt ook Thuisbegeleider Annet van der Wal. Maar als het bij je past, is er niets mooiers: “Het bijzondere van mijn rol is dat je mensen die om de een of andere reden niet mee kunnen komen met de maatschappij, op weg kunt helpen. In de hoop dat je jezelf uiteindelijk overbodig maakt.”
“Een Thuisbegeleider komt bij mensen over de vloer als ze moeite hebben met structuur, in de meest brede zin van het woord. Soms is dat op financieel gebied, soms kunnen ze het huishouden niet aan en een andere keer hebben ze hulp nodig bij de opvoeding van hun kinderen. Heel vaak ga je dan praktisch aan de slag met het probleem: samen door de rekeningen of door de kledingkasten heen. Maar ten diepste ben je iemand aan het begeleiden, samen met de cliënt een patroon aan het doorbreken, waardoor ze weer verder kunnen.”
“Voor de mensen bij wie ik op bezoek kom, is er altijd wel een reden om niet met hun problemen aan de slag te gaan. Ik bouw een vertrouwensband met hen op, probeer hen een zetje te geven, zodat ze in beweging komen. Help hen onderzoeken waar ze wél zelfstandig in kunnen functioneren, zodat ze hun eigenwaarde behouden of juist terugkrijgen.”
“Ik ben heel nieuwsgierig. Wil altijd weten wat er in iemands hoofd omgaat, wat mensen drijft. Hoe komt het dat je het zo ver hebt laten komen? Zit er misschien een depressie achter de rommel in je huis? Krijg je last van dementie? Of is de situatie geëscaleerd omdat er iemand in je netwerk is weggevallen en de manier waarop je je tijden staande hebt gehouden niet meer werkt? Door die achterliggende reden is mijn aanpak steeds anders, en daardoor is mijn werk heel afwisselend. Combineer dat met de vrijheid om zelf in overleg met de cliënt te bepalen wanneer je werkt, en je hebt een heel fijne baan te pakken.”
“Soms moet je veel geduld hebben in mijn werk. Er was een cliënt waar ik het na vier maanden pas voor elkaar kreeg dat er iemand mocht stofzuigen: het stof lag centimeters dik in het huis. Natuurlijk word ik daar wel eens moe van, van die rotondes zonder afslag. Maar ik voel ook veel empathie voor deze doelgroep en er zijn ook altijd cliënten bij wie je wél vooruitgang ziet. Zo had ik laatst een cliënt die vanwege corona zijn spullen online moest bestellen, maar zo wantrouwig was over het internet dat hij dat niet kon. Het duurde lang voordat hij overstag ging, maar met kleine stapjes kreeg hij er steeds meer vertrouwen in. Uiteindelijk hebben we zelfs samen online een wasmachine besteld! Een overwinning; voor hem, maar toch ook een beetje voor mij.”
“Het werk geeft enorm veel voldoening. Als ik bij een gezin kom waar onrust door onzekerheid de boventoon voert bijvoorbeeld. Als ik dan naast de cliënt kan gaan staan en vanuit hún waarden en normen inzichten en verandering kan brengen, is dat heel bijzonder. Je ziet zo’n gezin dan helemaal opbloeien!”