Innovatie doet ons hart sneller kloppen. Meestal is dat omdat we zo enthousiast worden van de mogelijkheden! Zeker in een tijd waarin het lastig is om aan de grote zorgvraag te voldoen, kan innovatie bijdragen aan de oplossing. Bij ActiVite omarmen we innovatie en eHealth dan ook met beide armen.
Mogelijkheden
Mark Scholten is sinds oktober 2021 Programmamanager Innovatie met eHealth bij ActiVite. “Mijn hart gaat sneller slaan van innovatie omdat ik enthousiast word van de mogelijkheden die het biedt. Mensen hebben nog wel eens een vooroordeel over dit onderwerp: hoe kun je nou digitale zorg bieden zonder dat mensen het als onpersoonlijk ervaren? Persoonlijk denk ik dat dat kan en dat blijkt ook uit onderzoek en pilots met dit soort technologie. Cliënten krijgen gek genoeg toch het gevoel dat ze een relatie opbouwen met zo’n robot bijvoorbeeld. Maar waar die grens ligt weet ik zelf ook niet en dat zullen we met elkaar moeten gaan ontdekken. Ik zie de charme er zeker van in, maar ik wil ook niet in een wereld leven waar de menselijke relaties rücksichtslos worden uitgefaseerd.”
Kans
Als je kijkt naar de kansen die eHealth biedt, is er genoeg om blij van te worden. Mark: “Een grote plus van dit soort toepassingen is dat het cliënten meer privacy en autonomie geeft. Neem slim incontinentiemateriaal, waar we bij ActiVite al een tijd mee werken en wat we sinds mei 2021 ook in onze grootste locatie Rietveld hebben ingevoerd. Doordat zorgmedewerkers op de app kunnen zien wanneer het incontinentiemateriaal moet worden vervangen, hoeven ze de cliënt veel minder te storen. Dat is vooral ‘s nachts grote winst. Of neem de Medido, een apparaat dat cliënten helpt de juiste medicatie op de juiste tijd te nemen. Het is natuurlijk heel prettig voor een cliënt als hij niet meer afhankelijk is van een zorgmedewerker voor zijn medicatie, maar dat hij dat met behulp van het apparaat zelf kan regelen.”
Noodzaak
Tegelijkertijd is het natuurlijk ook gewoon nodig om technologie in te zetten voor de zorg. Mark: “We krijgen te maken met een dubbele vergrijzing: instroom van mensen die zorg nodig hebben en uitstroom van mensen die die zorg kunnen leveren. Een van de oplossingen voor dat probleem is eHealth. Bij ActiVite jaag ik vooral projecten aan die te maken hebben met ‘blended zorg’: een combinatie van digitale zorg en zorg door medewerkers. Daarbij moeten we ons steeds afvragen: waar ben ik van, wat voor soort zorg wil ik leveren, wat kan ik doen met innovatie om een deel van het gat te dichten? Die beweging wordt ook wel gestimuleerd; vanuit allerlei instanties wordt er olie in de machine gegooid om die omslag sneller te laten verlopen. Toch vind ik wel dat het een bewuste keuze moet zijn. Er mag best wat druk achter zitten, maar je moet er als zorgorganisatie en zorgmedewerker uiteindelijk ook zelf echt achter staan.”
Proces
Ondanks de urgentie heeft de omslag naar innovatiever werken nog tijd nodig. “We hebben het wel over een soort revolutie in de zorg. Qua opleidingen en trainingen zijn we nog in de denkfase. We moeten analytischer gaan denken en besluiten nemen op basis van data. En de zorgmedewerker moet ook nog de tijd krijgen om te wennen. Het is iets van de lange adem: een marathon, geen sprint. Neem nou beeldzorg, waar we eind 2021 nog een subsidie voor hebben aangevraagd. Sommige zorgverleners zeggen: ‘Contact via beeldzorg is toch niet hetzelfde als wanneer ik bij de cliënt langskom?’ En dat is het ook niet. Maar is het daardoor minder goede zorg? Die vraag moeten we ons blijven stellen.”