Kwaliteit van onze zorg

Zorg leveren die bij je past is ook: kwalitatief goede zorg leveren. Daar doen we iedere dag ons best voor. We houden op veel manieren de kwaliteit van onze zorg in de gaten. We zetten graag een extra stap om de kwaliteit van onze zorg te waarborgen. Door te meten, te vragen, te luisteren en: te verbeteren. 

Certificering

Sinds 2007 was ActiVite HKZ-gecertificeerd. Het HKZ keurmerk geeft aan dat ActiVite gestructureerd en systematisch werkt aan kwaliteit en veiligheid van zorg. In 2024 gingen we voor het eerst voor ISO 9001 certificering en we hebben die ook gekregen. ISO 9001 is dé norm voor kwaliteitsmanagement, ook buiten de zorg. Deze certificering past beter bij onze organisatie. 

Kwaliteitsverslag verpleeghuiszorg

Al onze verpleeghuislocaties hebben een eigen kwaliteitsjaarplan. We vinden het belangrijk om open te zijn over onze zorg en het onderliggende beleid. Daarom schrijven we jaarlijks een kwaliteitsverslag waarin de belangrijkste ontwikkelingen van dat jaar zijn opgenomen.

Lees hier het Kwaliteitsverslag Verpleeghuiszorg 2023

Landelijk kwaliteitskader verpleeghuizen

Wij voldoen aan de eisen die gesteld worden in het landelijke kwaliteitskader verpleeghuizen. Basis van dit kwaliteitskader is dat onze zorg persoonsgericht en veilig is, dat er aandacht is voor wonen en welzijn en dat de cultuur is gericht op leren en verbeteren. Aandacht is er ook voor randvoorwaarden zoals een personeelssamenstelling die passend is voor het verpleeghuis of voor de bewoners. Ook komen onderwerpen aan de orde als leiderschap, het nemen van verantwoordelijkheden en het gebruik en inzetten van hulpbronnen en informatie bij het optimaliseren van de zorg.

Landelijk kwaliteitskader wijkverpleging

Wij voldoen aan de eisen die gesteld worden in het landelijke kwaliteitskader wijkverpleging. Kernwaarden hierin zijn dat de wijkverpleging generalistisch, persoonsgericht, continu en in nabijheid van de cliënt is. De verwachting van de cliënt, de kennis en kunde van ons team en de samenwerking van dat team met elkaar en met partners in de regio staan hierbij centraal.

Wmo-afspraken met gemeenten

Met gemeenten maken wij over de kwaliteit van onze Wmo-dienstverlening en waar deze dienstverlening, zoals hulp bij het huishouden en thuisbegeleiding, aan moet voldoen. Belangrijke onderdelen hierbij zijn het maken van afspraken met de cliënt, het meten van de tevredenheid van onze cliënten, de verbinding leggen tussen thuiszorg en huisartsen- en ziekenhuiszorg, het zorgen voor wijkgerichte zorg en het in de gaten houden van de veiligheid van de thuissituatie van cliënten.

Leren van ervaringen van cliënten en mantelzorgers

De mening van onze cliënten en hun mantelzorgers is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit die wij leveren. Daarom houden we minimaal één keer per jaar een cliënttevredenheidsonderzoek. Daarnaast denken cliënten en familieleden mee over de kwaliteit van onze zorg in cliëntenraden. De verbeterpunten die hieruit naar voren komen, pakken we op met de Centrale Cliëntenraad en/of de ondernemingsraad.

Investeren in onze medewerkers

Tevreden cliënten en bewoners en tevreden medewerkers gaan hand in hand. Daarom staat het werkgeluk van onze medewerkers op nummer 1. Zij maken het verschil! Zo kunnen medewerkers bij ons blijven leren en blijven afwisselen in hun werk, hebben zij altijd een fijn team van collega’s om zich heen en zijn zij onze gast op bijzondere feesten en events.

Landelijke kwaliteitsindicatoren

Wij controleren de kwaliteit van onze zorg door de kwaliteit van de uitvoering van de zorg te meten op basis van landelijke kwaliteitsindicatoren. Landelijke kwaliteitsindicatoren worden ontwikkeld door zorgaanbieders, verzekeraars, patiëntenorganisaties en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). 

Interne audits

Wij voeren zelf periodieke controles uit op onze processen van zorg- en dienstverlening. Hiervoor hebben we een intern auditteam samengesteld.

ZorgkaartNederland

We moedigen cliënten en bewoners aan om hun ervaring met ActiVite te delen via Zorgkaart Nederland. De verbeterpunten die hieruit naar voren komen, pakken we op met de Centrale Cliëntenraad en/of de ondernemingsraad.

Bekijk ook:

Heeft u een vraag over onze zorg?

Bel of mail ons!​

Of laat ons contact opnemen​