Hoe ActiVite waarde zichtbaar maakt

12 juli 2022

Lang niet iedereen zit te wachten op een functioneringsgesprek. Leidinggevenden vinden het vaak lastig en tijdrovend, medewerkers zijn bang dat ze onverwachte negatieve feedback krijgen. Daarom wordt dit gesprek in de praktijk vaak overgeslagen. Dat is jammer, vindt Beleidsmedewerker Marieke Eradus. Daarom lanceerde zij een tool om het functioneringsgesprek bij ActiVite weer inspirerend en waardevol te maken.

“Een van de kernwaarden van ActiVite is ‘Je bent van waarde.’ We willen dat onze collega’s dat ervaren, óók in hun functioneringsgesprek”, vertelt Marieke. “Maar in de praktijk ging het -onder andere door het formulier dat we gebruikten – vooral over iemands productie: zijn je cliënten tevreden, ben je veel ziek geweest, hoe heb je je werk gedaan? Ik denk dat een functioneringsgesprek, of een jaargesprek zoals ik het liever noem, daar niet voor bedoeld is. Het is juist een kans om wat afstand te nemen van die productie en wat meer naar de lange termijn en de medewerker als mens te kijken. Daarnaast vind ik dat je het hele jaar door het gesprek moet hebben over iemands functioneren als medewerker, niet alleen één keer per jaar een uurtje.”

Handgesprek

“We zijn gaan nadenken wat een jaargesprek dan wél moet brengen, zowel voor de leidinggevende als voor de medewerker. Ik heb onderzoek gedaan naar verschillende theorieën en technieken, gekeken welk soort gesprek medewerkers het gevoel geeft dat ze van waarde zijn voor de organisatie, als arbeidskracht én als mens. We hebben ook nagedacht over een prettige en laagdrempelige vorm. Uiteindelijk is het handgesprek het resultaat daarvan.”

Hoe werkt het?

In het handgesprek staat iedere vinger voor een thema, dat je één voor één bespreekt. Marieke: “Het is een leidraad, zodat we het niet alleen hebben over iemand prestaties. Leidinggevenden hoeven niet iedere vinger strak af te gaan, maar voeren op basis van gelijkwaardigheid een gesprek met een collega; hoe gaat het nou echt met je? Hoe zit je in je vel, waar droom je over, waar heb je ondersteuning bij nodig? Juist de onderwerpen die in het gewone teamoverleg of tijdens een gesprekje bij het koffiezetapparaat niet aan de orde komen, of niet voldoende de diepte in gaan.”

Resultaat

“We werken nog niet zo lang met het handgesprek, er moet nog geëvalueerd worden. Maar ik hoor nu al terug van collega’s dat ze het fijn vinden dat het over hen als mens gaat, dat ze zich als medewerker meer gezien voelen. Ook merk ik dat leidinggevenden het leuk vinden om op deze laagdrempelige manier met hun collega’s te praten. In ieder geval hoor ik dat de jaargesprekken nu weer vaste prik zijn geworden, en daar ben ik heel blij mee.”

Zorg nodig?
Voor al uw vragen over zorg, gezondheid en welzijn kunt u ons bellen of mailen
Bel (071) 516 14 15