Meer vrijheid en privacy dankzij slimme technologie

Ontwikkeling

Bij ActiVite vinden we het belangrijk om zorg te leveren die bij je past. Technologie speelt hierin een groeiende rol. Apps, sensoren en geavanceerde platforms maken het leven steeds gemakkelijker. Ook in de zorg! Fanny Kerstens, controller zorgbeleid bij ActiVite, vertelt over de ontwikkelingen op dit gebied.

Gratis proefnummer
Dit artikel staat in ons ledenmagazine Thuis & Actief. Wil je ook een gratis exemplaar van ons magazine ontvangen?

Slimme medicijnhulp

“Via onze thuiszorg helpen we veel mensen bij het uit bed komen, bij het aan- en uitkleden en bij de verzorging van wonden. Dat is en blijft persoonlijk werk. Andere mensen krijgen thuiszorg om ervoor te zorgen dat ze hun medicijnen goed en op tijd innemen. Dat kan persoonlijk, maar dat is lang niet altijd nodig. Steeds meer mensen maken dan ook gebruik van de ‘slimme’ medicijnhulp ‘Medido’. Dit speciale apparaat is zo geprogrammeerd dat het telkens op het juiste moment gaat piepen en de juiste medicijnen afgeeft. Vergeet je om de medicijnen uit de dispenser te nemen, dan geeft het apparaat ons een seintje. Dan nemen we contact met je op en schakelen eventueel iemand in je omgeving in. Het mooie hieraan is, dat je voor het innemen van je medicijnen niet hoeft te wachten tot de thuiszorghulp arriveert. Veel mensen vinden dit fijn, want dankzij dit apparaat hebben zij meer privacy en bewegingsvrijheid.”

Online meekijken

“Het is voor ActiVite belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de zorg rond medicatie. Technologie kan daarbij helpen, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat medicatiemomenten niet worden overgeslagen en dat risicovolle medicijnen altijd dubbel worden gecontroleerd. ActiVite gebruikt hiervoor de Medicatie Controle App. Hierdoor hebben we altijd actuele medicatielijsten van de apotheek bij de hand en kunnen onze medewerkers digitaal de medicatie aftekenen. In de app staat ook wie een dubbele controle van risicovolle medicatie mag uitvoeren. Deze dubbele controle kan direct worden voorgelegd aan een collega. Deze tweede persoon controleert dan online of het gaat om, onder andere, het juiste medicijn en de juiste dosis. Zo creëren we veilige én efficiëntere zorg.”

Precies op het goede moment

“In onze verpleeghuizen maken we veel gebruik van nieuwe technologie en domotica. Domotica is eigenlijk automatisering in huis. Denk bijvoorbeeld aan een sensoren. Bij onze bewoners met dementie kunnen in de slaapkamer sensoren zo worden ingesteld dat ze beweging signaleren en zo laten weten of iemand uit zijn of haar bed stapt. Daarmee weet de verzorging dat zij deze persoon kunnen gaan helpen bij het wassen of aankleden. Voorheen moest de verzorging een paar keer kijken of iemand al wakker was en misschien hulp nodig had. Dat hoeft nu niet meer. Dat geeft rust aan de bewoner en het personeel komt op precies het goede moment zonder cliënten onnodig te storen.”

Doorslapen

“Afgelopen jaar hebben we in één van onze verpleeghuizen een test gedaan met zogeheten ‘slim incontinentiemateriaal’. Raakt een incontinentiebroekje verzadigd, dan geeft de sensor die erin zit een signaal af aan de verzorging zodat zij tijdig kunnen gaan
verschonen. Onnodig verschonen is daarmee ook verleden tijd. Er vonden daardoor ’s nachts de helft minder verschoningen plaats! Dat betekent dat onze bewoners vaker gewoon lekker door kunnen slapen. Daarnaast voorkomen we hiermee ook doorlekken: mensen krijgen geen natte kleding of nat bed – en dat is veel beter voor hun huid. Minder in- en uitlopen door onze medewerkers geeft onze bewoners meer privacy en betere nachtrust.”

Achter de schermen

“Naast deze zichtbare technologie, gebeurt er ook achter de schermen ontzettend veel. Zo hebben we de zorgdossiers digitaal gemaakt. Dat is ook voor familie van onze cliënten prettig: zij hebben via het cliëntportaal inzicht in het zorgdossier en blijven zo eenvoudig op hoogte van hoe het met hun vader of moeder gaat. Daarnaast zien ze bijvoorbeeld wanneer de tandarts of kapper langskomt en dat het dan handiger is om op een ander moment op bezoek te komen. Via dit cliëntportaal kunnen we mensen ook snel informeren over bijvoorbeeld de coronamaatregelen en aangepaste bezoektijden. Digitale communicatie wordt steeds belangrijker.”

Samen digitaal

“De zorg verandert. Waar de zorg voorheen vrij lineair werd ingericht, bijvoorbeeld van huisarts naar specialist, gaan we nu uit van een netwerk van zorgverleners. Maar: hoe meer zorgverleners continu bij de zorg betrokken zijn, hoe essentiëler het wordt om onderling snel de zorg af te stemmen en elkaar op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen. Een volgende stap is dan ook om de communicatie tussen partijen in het zorglandschap beter op elkaar af te stemmen, zoals de huisarts, de thuiszorg, en het ziekenhuis. Het draagt echt bij aan de kwaliteit van zorg als alle zorgverleners van elkaar weten wat ze doen voor iemand. Een digitaal netwerk van zorg is hierbij cruciaal. Al die systemen moeten echter wel met elkaar kunnen praten én dat moet ook nog eens op en top veilig gebeuren. Daar ligt nog een hele uitdaging.”

De nieuwe generatie

“We zien dat nu al veel ouderen erg bedreven zijn in het gebruik van smartphones, iPads en apps. Maar er komt een generatie aan die volledig gewend is aan digitaal. Deze mensen zullen meer en meer gebruik gaan maken van apps die bijvoorbeeld je bloeddruk of de mate van beweging meten. Zo monitor je jezelf. Zorgverleners kijken op afstand mee en komen pas in beeld wanneer daar aanleiding voor is. Dat wordt meer en meer de toekomst. Veel technologische ontwikkelingen dragen bij aan de vrijheid en autonomie van mensen én aan een hogere kwaliteit van zorg. Dat vind ik heel mooi om te zien. Want ook als je zorg nodig hebt, wil je je leven zoveel mogelijk voortzetten zoals je dat wilt en gewend bent.”

Dit artikel staat in ons ledenmagazine Thuis & Actief. Wil je ook een gratis exemplaar van ons magazine ontvangen? Kijk dan hier.