Plaquette voor beste verzuimbeleid bij ActiVite

07 juli 2021

We wisten het al wat langer: ActiVite heeft van alle VVT-organisaties in Nederland de beste verzuimcijfers over het jaar 2020 behaald. Op maandag 5 juli werd dit officieel gemaakt met de onthulling van een plaquette in het kantoor in Leiderdorp. Bestuurder Annemijn van Hemel, Controller Sociaal Beleid Jan Wetzels en de collega’s van de afdeling Verzuim & Reïntegratie zijn blij met het mooie resultaat in de Vernet Health Ranking.

Verzuimcoördinator Nisha Sagoenie blikt terug op het jaar waarin ActiVite zo goed scoorde: “Ondanks dat de omstandigheden heel anders waren hebben we onze verzuimaanpak niet veranderd. Dat was soms lastig en hectisch ten tijde van een pandemie, maar het heeft uiteindelijk wel een mooi resultaat opgeleverd. Ik kan me nog goed het moment herinneren dat minister-president Rutte voor de eerste keer zei: ‘De scholen gaan dicht.’ Het eerste wat mijn collega’s en ik dachten was: we moeten beleid gaan opstellen en gaan communiceren welke verlofsoorten er zijn en welke andere mogelijkheden we kunnen bieden. Doen we dit niet, dan zal hoogstwaarschijnlijk het aantal verzuimmeldingen gaan stijgen. Want als mensen niet kunnen komen werken, denken ze vaak dat ziekmelden hun enige optie is. Gelukkig is er veel meer mogelijk.”

v.l.n.r: Bestuurder Annemijn van Hemel, Verzuimcoördinatoren Nisha Sagoeni en Nanette van Benthem, Reïntegratiecoördinator Willemieke Booij en Controller Sociaal Beleid Jan Wetzels

Verschillende soorten verzuim

“Bij ActiVite hebben we het beleid dat de leidinggevende meteen telefonisch contact heeft met een medewerker die zich ziek meldt. Daar zijn we ondanks de omstandigheden niet van afgeweken. Dat heeft veel gevraagd van de leidinggevenden, maar het heeft ons ook veel opgeleverd. Het maakte dat we in control konden blijven in deze situatie en dat we onze verzuimcijfers ‘zuiver’ hielden: we konden het verschil blijven zien tussen de verschillende soorten verzuim. Want als verzuim écht verzuim is, dan mag dat er natuurlijk gewoon zijn. Maar als er eigenlijk een ándere achterliggende reden is, dan is de aanpak heel anders en bekijken we wat er mogelijk is om samen tot een oplossing te komen. Er waren collega’s die niet konden komen werken omdat ze de opvang van hun kinderen niet rond kregen. Anderen waren bang en voelden zich niet veilig in de werksituatie of waren bang voor hun kwetsbare partner of kind. Belangrijk is om in dergelijke situaties goed in gesprek te blijven met medewerkers. Samenwerken en betrokken worden is de sleutel tot het vormen van een team, het creëert loyaliteit naar elkaar en maakt de drempel tot verzuim hoger.”

Betrokkenheid

“Soms hebben mensen het beeld dat we als afdeling vooral bezig zijn om het verzuim laag te houden. Maar dat is geen doel op zich. We willen het verzuim laag houden zodat we onze cliënten kunnen blijven bedienen, die onze hulp nodig hebben. Daarvoor hadden we –juist ook in coronatijd- alle mankracht nodig. Daarnaast vind ik het ook van betrokkenheid getuigen dat we onze collega’s begeleiden en helpen als ze zich ziek hebben gemeld. We zijn geïnteresseerd in iemands verhaal, helpen onze leidinggevenden hoe ze zo’n gesprek aan kunnen gaan zodat iemand zich gehoord voelt. Waaróm blijft deze collega thuis? En wat kunnen wij doen om deze collega weer aan het werk te helpen? We besteden tijd aan iemands probleem en denken actief mee over een oplossing. Mede daardoor geloof ik dat we zo hoog gescoord hebben.”

Zorg nodig?
Voor al uw vragen over zorg, gezondheid en welzijn kunt u ons bellen of mailen
Bel (071) 516 14 15