Florien, Hulp bij het Huishouden

“Ik ben heel vrij in mijn werk!”

Florien werkt bij ActiVite als medewerker HbH (Hulp bij het Huishouden). De moeder van drie kinderen en twee kleindochters in Australië, kwam na een heftige periode, en lang werkeloos te zijn geweest, via het UWV in contact met ActiVite. Florien: “Het was voor mij dé manier om uit het gat te komen. Ik werk hier nu bijna een jaar en het voelt goed!”

Contact
Vragen aan onze recruiters?

“Cliënten weten wie er komt en jij bent bekend

met wat er gaande is, je hulp wordt gewaardeerd”

Florien, Hulp bij het Huishouden

Florien vervolgt: “Het klinkt misschien gek, maar eigenlijk is het heel waardevol werk wat ik doe. Bij huishoudelijk werk wordt er weliswaar niet altijd tegen je opgekeken, maar je helpt mensen. Daar gaat het om! Je helpt ze met iets wat ze zelf niet meer goed kunnen doen en geeft ze daarmee weer een goed gevoel. Super dankbaar, toch!”

Wat doet een HbH’er precies?

Florien: “Je ondersteunt mensen die zelf niet meer in staat zijn om hun huishouden te doen. En dat op allerlei manieren. Ze kunnen bijvoorbeeld tijdens het huishouden niet meer op een trap staan of niet meer door de knieën. Dat soort (schoonmaak)werk neem je uit handen.

Het werk heeft heel veel voordelen, want je bent gedurende je shifts lekker bezig. Ook probeer je de zelfredzaamheid van iemand te bevorderen. Bijvoorbeeld door samen af te wassen. Sommigen vinden het ook leuk om mee te helpen, zeker mensen van de oude stempel; die vinden het fijn ‘om ook nog wat te doen voor de kost’ al geldt dat uiteraard niet voor iedereen.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor jou eruit?

Florien: “Vaak begin je je komst met het horen hoe iemands week was. Je start het huishoudelijk werk, zoals het verschonen van de bedden, schoonmaken van sanitair, stoffen, dat soort dingen. Je hebt allerlei soorten mensen, dus je wordt ook wel eens getest. Bijvoorbeeld met de vraag om schoonmaakwerkzaamheden op te pakken die niet in het pakket zitten. Dat kan dan helaas niet, want de gemeente bepaalt wat wij wel en niet mogen doen. Maar het is gewoon leuk werk en als je klaar bent, ga je met een voldaan gevoel weer de deur uit… op naar een volgende cliënt. De dankbaarheid van de mensen waar je komt is mooi en de werkdag duurt eigenlijk nooit langer dan 5,5 uur. Voor mij is dat prima!”

Je bent de eerste die mogelijke problemen bij een cliënt herkent, nietwaar?


Florien: “Ja, doordat je mensen vaak ziet, zie je ook de veranderingen. Ik ben er wel voorzichtig mee, maar als ik het niet vertrouw, geef ik door wat ik signaleer. Dit kan erg gevoelig liggen, bijvoorbeeld als iemand steeds vergeetachtiger wordt, maar soms is het beter om voor de zekerheid een zorgprofessional te laten aansluiten.

Laatst had ik iemand die niet open deed, de buurman had de sleutel en wat bleek… meneer lag op de grond naast zijn bed en kon niet zelfstandig omhoog komen. Dat is niet niks. Toen is de verpleging ingeschakeld en ook is zijn dochter langsgekomen. Door mijn melding zijn zaken in beweging gezet. Kijk, het is dan toch maar goed dat ik er kwam helpen. Voor hetzelfde geld ligt iemand de hele dag in huis…”

Waardevolle kant van je werk, lijkt me

Florien: “Mee eens, en wat ik ook fijn vind aan mijn werk, is dat ActiVite je heel vrij laat in wat je doet. Uiteraard werk je volgens het protocol, maar de afspraken zijn vooral tussen de cliënt en mijzelf. Dat geeft mij een beetje het gevoel dat ik een kleine zelfstandige ben. En op het moment dat ik ActiVite nodig heb, staan collega’s voor me klaar, dat is prettig werken, zo! Ook bouw ik een band op met de mensen bij wie ik kom. De cliënten weten wie er komt en als vast gezicht ben ik bekend met wat er gaande is en wordt mijn hulp gewaardeerd. Met een goed gevoel ga ik naar huis en na een dag fysieke arbeid heb ik mijn training wel gehad. Daarna ga ik niet meer naar de sportschool, haha!”